Geplaatst: 09 jun 2010 11:32 Onderwerp: Hardlopen in Kroatië
Hallo, deze zomer gaan we naar Kroatië en ik wil daar ook gaan hardlopen. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Langs de kust, zijn daar dan aparte fiets en wandelpaden? Of is het (veilig) om over de weg te lopen? Het zal wel voor zich spreken, maar was toch even benieuwd of hier mensen met ervaringen zijn
Een schitterend land, jaren terug geweest. Heb daar niet gesport maar in het binnenland ken(d)en ze geen aparte fiets/hardloop paden. In het zuiden en in de rest van Kroatie aan de kust kun je prima hardlopen. Uit mijn herinneringen zijn daar voldoende wandelpaden e.d. Maar blijf op je hoede, het verkeer kan daar hard rijden. Succes.
Beste Mayadegraaf, bedankt voor je reactie! Wij hebben ook zitten kijken naar Bosnie, maar ergens klinkt het zo "onveilig" Zijn alle gebieden daar veilig? En heb je ook ervaring met het gebied rond Sarajevo? Voor mountainbiken lijkt me dat ook erg gaaf.
Sorry voor de late reactie. Om Bosnie Herzegovina als ' onveilig' te zien is nergens voor nodig. Het is een prachting land dat veel te bieden heeft. De oorlog is al heeel lang voorbij en het is er veilig. Vergeet niet Kroatie was ook in oorlog...hun hebben daarentegen goede promotie gemaakt voor hun land waardoor er een beter "beeld" is opgebouwd van Kroatie. BIH daarentegen loopt achter, maar ik merk wel dat het elk jaar beter en beter wordt qua toerisme. Ik heb met echt nergens onveilig gevoeld en de mensen zijn heel gastvrij en vriendelijk en erg trots op hun land.
Verder werkt behartravel met lokale professionele gidsen die het terrein door en door kennen. Hun team bestaat uit professionals in alpinisme en eco-toerisme. Dit is een groep jonge wereldburgers uit de VS, Nederland en Bosnië-Herzegovina die zich inzetten om de natuurlijke, culturele en historische rijkdom van Bosnië te bewaren. Hun focus zijn de mensen, het water, de bossen en eco-toerisme, met “the Earth in mind”.
In de buurt van Sarajevo kun je geweldig moutenbiken, maar ook wandelen en bergbeklimmen. Kijk een naar het promofilmpje op youtube.
In het noorden en midden van Kroatië zijn geen (of nauwelijks) fietspaden en/of stoepen te bekennen. Het hardlopen gaat hier dus gewoon over de weg. Wat ik zelf overigens niet heb gedaan. In het zuiden (mogelijk omdat dit enigszins meer toeristisch is) zijn er wel fietspaden, maar ook lang niet overal. Het verkeer, dat heel weinig is, rijd meestal wel erg hard. Vooral in Istrie is het wat gehaaster dan in de overige provincies...